Публікації


Ноздренко Людмила Василівна,
учитель біології, вчитель-методист
Кам'янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1
Кам'янської районної ради Черкаської області
    

Анотація
Стаття присвячена ролі вчителя у запровадженні сучасних технологій в організації навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках біології та в позаурочний час. Вчитель описує застосування сучасних  технологій у своїй  педагогічній роботі.


Використання сучасних технологій в організації навчально-пізнавальної діяльності учнів на уроках біології та в позаурочний час.

                                                                      Народна мудрість:
                                                                           „Не навчайте дітей так, як навчали нас.
                                                                            Вони народилися в інший час”.


Життя доводить, що в складних умовах, які постійно змінюються, найкраще орієнтується, приймає рішення, працює людина творча, гнучка, креативна, здатна до генерування і використання нових ідей, задумів, рішень.
Це людина, яка володіє певним переліком якостей, а саме рішучістю, умінням не зупинятися на досягнутому, сміливістю мислення, умінням бачити за межі того, що бачать сучасники й бачили попередники.
Компетенція – це готовність учня використовувати застосовані знання, навчальні уміння й навички, а також способи діяльності в житті для вирішення практичних і теоретичних задач.
Формування навчально-пізнавальної компетентності учнів є одним з найважливіших завдань школи.
Навчально-пізнавальна діяльність – це вміння, бажання і досвід, самостійного набуття нових знань, продукування та вміння тих чи інших ідей, освоєння нових напрямків діяльності. Це готовність виходити за межі заданого і включатися в не стимульовану зону інтелектуальної діяльності.
Тільки людина, що володіє навчально-пізнавальними компетентностями, може бути успішною та конкурентоздатною у житті.
Пізнавальна активність не природжена і не постійна, вона систематично розвивається.
Важливу роль при цьому відіграє уміння самого вчителя застосовувати такі сучасні технології, що дозволять учням критично мислити, спілкуватися, приймати виважені рішення, бути активними учасниками навчальної діяльності.
Творча активність визначається потребою та вмінням висувати нестандартні, оригінальні пізнавальні потреби, завдання, знаходити засоби їх розв’язання і застосовувати в нестандартних ситуаціях.
Складовими творчої активності є інтелектуальна активність, ініціативність, активне творче ставлення до діяльності, логічне та творче мислення.
Усі ці проблеми можна розв’язати, якщо активізувати теоретичну і практичну діяльність учнів через різноманітні прийоми, форми та методи роботи, технологій, нестандартних прийомів.
Тобто через різноманітні форми, прийоми та методи, з використанням нестандартних засобів навчання, з опорою на особистість кожного школяра, на його індивідуальні особливості, здібності, можливості можна досягти найкращого результату.
Уроки, які мають творчий характер, не традиційні за змістом і структурою, краще впливають на активність учнів, спонукають їх прагнути до пізнання, впливають на активність та якість діяльності учнів.
Творча діяльність учня – вища форма його самостійної навчальної діяльності. Учні не відкривають нових законів, явищ, зв’язків між ними, а під керівництвом вчителя вчаться застосовувати вже набуті знання.
У зв’язку з підвищенням вимог до розвитку активності й самостійності учнів необхідно урізноманітнювати види занять для самостійного вивчення та осмислення, форми взаємодії вчителя з учнями та учнів між собою.
Одним з найважливіших стратегічних напрямів модернізації освіти є впровадження в навчальний процес засобів інформаційних та комунікаційних технологій, що забезпечують умови для становлення освіти нового типу, що відповідає потребам розвитку і саморозвитку особистості в новій соціокультурній ситуації. Одним із таких напрямків є Блог - технологія.
Блог - технологія - це одна з технологій, що дозволяє будь-якому користувачеві мережі Інтернет створити особисту сторінку.
Блоги доступні всім учасникам проекту, які знаходяться на відстані один від одного;  зміни і доповнення розміщуються в хронологічному порядку; блогам притаманне одноосібне авторство, модерація блогу здійснюється його автором; можливість використання при створенні контенту блогу матеріалів різного формату: текстового, графічного, фото-, відео-, аудіо матеріалу.
Блог-технології дозволяють на її основі розвивати такі види діяльності учнів: робота з матеріалами різного формату (текстового, графічного, фото-, відео-, аудіоматеріалу);  дистанційне виконання лабораторно-практичних робіт;  вивчення теоретичного матеріалу, виконання тестових завдань і т.п.
Створивши власний блог вчителя біології «Лаванда» https://kamlavanda.blogspot.com/  я отримала можливість використовувати усі вище зазначені   навчальні технології.
Що спонукало мене до створення блогу?  По-перше, це те, що у зв’язку з браком часу на уроці не завжди вдається розглянути детально ту чи іншу тему уроку;  по-друге, недостатня кількість друкованої навчальної літератури, а іноді й її відсутність.

Мій блог надає можливість:  співпраці та взаємодії вчителя  з учнями.
Блоги можуть бути використані в навчальному процесі як джерело  інформації, що попередньо опублікована викладачем; для організації дискусій (семінарів) за темами навчальної програми; для організації дистанційного навчання; для контролю на основі публікацій, обговорення контрольних робіт і завдань.
Інформаційний простір безмежний. Вчитель повинен учнів спрямувати, яким шляхом піти, щоб дитина не “блукала”, а чітко “йшла” у пошуку необхідної інформації. Це можна забезпечити, даючи конкретні адреси сайтів, на яких викладена потрібна інформація, а також завдання.
У блозі розміщуються матеріали уроку (назва, презентаційний матеріал вивчення, завдання, тести). Учні можуть з ним ознайомитись для попередньої підготовки до уроку, для повторення матеріалу, під час підготовки до перевірочної роботи і ін.
Блог використовують для розповсюдження навчальних матеріалів або посилань на них. Ці матеріали стають доступними для учнів, як в школі, так і вдома.
За допомогою освітнього блогу школярі здобувають не лише предметні знання, але й розвивають вміння працювати із сучасними технічними засобами. Блог допомагає індивідуалізувати процес навчання, сприяє здійсненню творчого підходу учнів до виконання завдань, формуванню соціальних і комунікативних компетенцій.
Однак, необхідно враховувати й таке:
– Інтернет не може повністю замінити класичну форму навчання і живе спілкування вчителя і учня;
– використання Інтернет-ресурсів не завжди технічно можливо (швидкість  та доступ до Інтернету)
                 ефективність використання Інтернету залежить від грамотного підбору матеріалу і компетенції вчителя в даній сфері.
Тому класичним методом навчання, все ж таки, є урок.  Урок був і залишається основним елементом навчального процесу, але в системі особистісно орієнтованого навчання змінюється його функція, форма.
Робота на уроці з суб’єктивним досвідом учня вимагає від учителя не просто вміння викладати свій предмет, а й вміння аналізувати зміст того, чим із запропонованих завдань уже володіє учень. Усвідомлюючи це, вчитель у практичній діяльності намагається створити на уроці атмосферу постійної співпраці в режимі діалогу,  висловлювань власних думок, обговорення запропонованого.
Урок не тільки навчає, а й виховує. Головне на уроці це виховання допитливості, прагнення пізнати непізнане, дізнатися нове про відоме. Мотивація чудовий поштовх до навчання. Працюючи за інноваційними технологіями проблему мотиваційного навчання можна розв’язати різними способами, з урахуванням індивідуальної підготовки учнів, оснащеності кабінету.
Великий французький письменник Анатоль Франс сказав: "Мистецтво викладання є ніщо інше, як мистецтво збуджувати цікавість юних душ, а потім задовольнити її". Викладання є мистецтво, а не ремесло – у цьому суть учительської справи. Перепробувати десятки методів і вибрати свій, переглянути десятки підручників і не додержуватися жодного з них неухильно – це єдиний можливий спосіб живого викладання.
Формування завдань уроку має імпонувати учням, відкривати перед ними чітку  перспективу. Учитель повинен вносити в урок живу конкретику, привабливу для учнів.
З метою якісного засвоєння матеріалу потрібно не "відбувати" навчання, а "проживати" його, щоб воно мало життєвий зміст для учнів, тобто були особистісно значущими.
На уроці повинна панувати атмосфера довіри та співпраці. Переступивши поріг класу, вчитель перетворюється на партнера по спілкуванню, "першого серед рівних" і одночасно організатора, що перетворює живі враження дійсності у предмет спілкування на уроці.
Велике значення на уроках відводиться організації і проведенню самостійної роботи дітей, яка привчає їх до пізнавальної діяльності, формує самостійність як рису особистості.
Для підвищення цікавості учнів до навчання та заохочення їх до творчості використовую різноманітні онлайн сервіси для створення інтерактивних вправ. Одним із них є LearningApps.org - онлайновий сервіс, який дозволяє створювати інтерактивні вправи. Він є конструктором для розробки різноманітних завдань з різних предметних галузей для використання їх на уроках, і позаурочний час, як для дітей середнього віку так і для старшокласників.
Сервіс Learningapps є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів у навчальних закладах різних типів. Конструктор Learningapps призначений для розробки, зберігання інтерактивних завдань з різних предметних дисциплін, за допомогою яких учні можуть перевірити і закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу.
Сервіс Learning.apps надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінки сайтів або блогів викладачів і учнів.
Міксіке, як освітнє онлайнове середовище, пропонує вчителям, учням і батькам навчальні онлайн матеріали, організовує та проводить освітні заходи між школами в різних країнах, а також міжнародні заходи.
Можливості для вчителя:
·       інструменти для створення та використання інтерактивних вправ, тестів, вікторин;
·       скарбниця електронних дидактичних матеріалів.
Учитель сьогодні, як ніхто інший, повинен рухатися в ногу з часом, а інколи й випереджаючи його, саме він творить майбутнє своїх учнів.
«Ми позбавляємо дітей майбутнього, якщо продовжуємо вчити сьогодні так, як вчили цьому вчора» (Джон Дьюн)

Література:

1.       Селевко Г.К. Cовременные образовательные технологии: учебное пособие. – М.: Народное образование, 1998
2.       Іменнова О.І. Використання інформаційно-комунікативних технологій у школі. – 2013.
3.       Вербицька О. Інтерактивні методи навчання предметів природничого циклу. Початкова школа – 2007р. №6
4.       Енциклопедія педагогічних технологій та інновацій.(Автор-укладач Н.П. Наволокова. –Х.:Видав. гр. «Основа», 2010.
5.       Пометун О.І. Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. - К.: Видавництво А. С. К., 2003

Сайти:
  1. tkmco.org/.../274-mizhnarodnyi-osvitnii-proekt-miksike-v-ukraini
  2. osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/35111/
  3. timso.koippo.kr.ua/.../bloh-yak-instrument-vzaemodiji-vchytelya
  4. https://www.slideshare.net/strel1025/ss-62145568‎




    Виступ на семінарі. 


 Технології веб-квестів


Оволодіння інформацією, способами її отримання, обробки і використання за допомогою сучасних комп'ютерних засобів — необхідна умова успішного входження людини в інформаційне суспільство. Оскільки в різних сферах діяльності відчувається нестача фахівців, здатних самостійно і в команді вирішувати виникаючі проблеми, робити це за допомогою Інтернету. Саме тому навчання в школі повинне забезпечити формування умінь організовувати власну інформаційну діяльність і планувати її результати. Крім того робота учнів в такому варіанті проектної діяльності, як веб-квест, урізноманітнить навчальний процес, зробить його живим і цікавим. Веб-квест є одним з популярних і сучасних видів освітніх Інтернет-технологій.

Веб-квест (webquest) в педагогіці — це проблемне завдання з елементами рольової гри, для виконання якого використовуються інформаційні ресурси Інтернету. Уперше ця модель проектної діяльності була представлена викладачем університету Сан-Дієго (США) Берни Доджем і Томом Марч в 1995 році. Учителі всього світу використовують цю технологію як один із способів успішного використання Інтернету на уроках.

Технологія веб-квест, використовуючи інформаційні ресурси Інтернет і інтегруючи їх у навчальний процес, допомагає ефективно вирішувати цілий ряд компетенцій:
використання ІКТ для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, веб-сайтів, баз даних тощо);
самонавчання і самоорганізація;
робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль), тобто навички командного рішення проблем;
уміння знаходити декілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обґрунтовувати свій вибір;
навички публічних виступів.

При використанні веб-квесту у навчанні підвищується мотивація учнів до вивчення дисципліни, з одного боку, і до використання комп'ютерних технологій у навчальній діяльності, з іншого. Веб-квест являє собою не простий пошук інформації в мережі, адже учні, працюючи над завданням, збирають, узагальнюють інформацію, роблять висновки. Крім того учасники веб-квесту вчаться використовувати інформаційний простір мережі Інтернет для розширення сфери своєї творчої діяльності.

Веб-квест — це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи те або інше навчальне завдання. Розробляються такі веб-квести для максимальної інтеграції Інтернету в різні навчальні предмети на різних рівнях навчання в навчальному процесі. Вони можуть охоплювати окрему проблему, тему, можуть бути і міжпредметними. Тематика веб-квестів може бути найрізноманітнішою, проблемні завдання можуть відрізнятися мірою складності. В основі веб-квесту лежить індивідуальна або групова робота учнів (з розподілом ролей) за рішенням заданої проблеми з використанням інтернет-ресурсів, підготовлених учителем. Результати виконання веб-квесту, залежно від матеріалу, що вивчається, можуть бути представлені у вигляді усного виступу, комп'ютерної презентації, буклетів, публікації робіт учнів у вигляді веб-сторінок і веб-сайтів (локально або в Інтернеті).

Основна перевага використання веб-квестів на уроках інформатики це те, що крім вдосконалення умінь і навичок роботи в мережі Інтернет, пошуку потрібної інформації, учні вдосконалюють також і навички роботи з певним програмним забезпеченням (MS PowerPoint, MS Publisher, MS Excel тощо), готуючи звіт.

Розрізняють два типи веб-квестів: для короткочасної та тривалої роботи. Мета короткочасного веб-квесту — поглиблення знань і їх інтеграція і розрахований він на один-три заняття. Довготривалий веб-квест спрямований на поглиблення і перетворення знань учнів та розрахований на тривалий термін (можливо, на семестр або навчальний рік).

Технологія веб-квест, використовуючи інформаційні ресурси Інтернет і інтегруючи їх у навчальний процес, допомагає ефективно вирішувати цілий ряд компетенцій:
використання ІКТ для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, веб-сайтів, баз даних тощо);
самонавчання і самоорганізація;
робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль), тобто навички командного рішення проблем;
уміння знаходити декілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обґрунтовувати свій вибір;
навички публічних виступів.

При використанні веб-квесту у навчанні підвищується мотивація учнів до вивчення дисципліни, з одного боку, і до використання комп'ютерних технологій у навчальній діяльності, з іншого. Веб-квест являє собою не простий пошук інформації в мережі, адже учні, працюючи над завданням, збирають, узагальнюють інформацію, роблять висновки. Крім того учасники веб-квесту вчаться використовувати інформаційний простір мережі Інтернет для розширення сфери своєї творчої діяльності.

Веб-квест — це сайт в Інтернеті, з яким працюють учні, виконуючи те або інше навчальне завдання. Розробляються такі веб-квести для максимальної інтеграції Інтернету в різні навчальні предмети на різних рівнях навчання в навчальному процесі. Вони можуть охоплювати окрему проблему, тему, можуть бути і міжпредметними. Тематика веб-квестів може бути найрізноманітнішою, проблемні завдання можуть відрізнятися мірою складності. В основі веб-квесту лежить індивідуальна або групова робота учнів (з розподілом ролей) за рішенням заданої проблеми з використанням інтернет-ресурсів, підготовлених учителем. Результати виконання веб-квесту, залежно від матеріалу, що вивчається, можуть бути представлені у вигляді усного виступу, комп'ютерної презентації, буклетів, публікації робіт учнів у вигляді веб-сторінок і веб-сайтів (локально або в Інтернеті).

Розробником веб-квесту Берні Додж, визначив наступні види завдань для веб-квестів:
Переказ — демонстрація розуміння теми на основі подання матеріалів з різних джерел в новому форматі: створення презентації, плаката, оповідання.
Планування та проектування — розробка плану або проекту на основі заданих умов.
Самопізнання — будь-які аспекти дослідження особистості.
Компіляція — трансформація формату інформації, отриманої з різних джерел: створення книги кулінарних рецептів, віртуальної виставки, капсули часу, капсули культури.
Творче завдання — творча робота у певному жанрі - створення п'єси, вірші, пісні, відеоролика.
Аналітична задача — пошук і систематизація інформації.
Детектив, головоломка, таємнича історія — висновки на основі суперечливих фактів.
Досягнення консенсусу — вироблення рішення по гострій проблемі.
Оцінка — обґрунтування певної точки зору.
Журналістське розслідування — об'єктивний виклад інформації (розподіл думок і фактів).
Переконання — схиляння на свій бік опонентів або нейтрально налаштованих осіб.
Наукові дослідження — вивчення різних явищ, відкриттів, фактів на основі унікальних он-лайн джерел.

Веб-квести найкраще підходять для роботи в мінігрупах, однак існують і веб-квести, призначені для роботи окремих учнів. Важливою умовою успішної роботи в проектній технології квест-уроку є наявність комп'ютерного обладнання з підключенням Інтернет-послуги. Іншою умовою є наявність ПК в учнів, що дозволяє в домашніх умовах продовжувати працювати з навчальними матеріалами.

Будь-який веб-квест повинен включати в себе наступні структурні компоненти:
Вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд усього квесту.
Центральне завдання, яке зрозуміло, цікаво і здійснимо. Чітко визначено підсумковий результат самостійної роботи (наприклад, задана серія питань, на які потрібно знайти відповіді, прописана проблема, яку потрібно вирішити, визначена позиція, яка повинна бути захищена, і зазначена інша діяльність, яка спрямована на переробку і представлення результатів, виходячи із зібраної інформації).
Список інформаційних ресурсів (в електронному вигляді — на компакт-дисках, відео та аудіо носіях, у паперовому вигляді, посилання на ресурси в Інтернет, адреси веб-сайтів по темі), необхідних для виконання завдання. Цей список повинен бути анотований.
Список інформаційних ресурсів, яку необхідно виконати кожному учаснику квесту при самостійному виконанні завдання (етапи).
Опис критеріїв та параметрів оцінки веб-квесту. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, які вирішуються в веб-квесті.
Керівництво до дій (як організувати і представити зібрану інформацію), яке може бути представлене у вигляді напрямних питань, які організовують навчальну роботу (наприклад, пов'язаних з визначенням часових рамок, загальною концепцією, рекомендаціями по використанню електронних джерел, виставленням "заготовок" веб-сторінок тощо.)
Висновок, де підсумовується досвід, який буде отриманий учасниками під час самостійної роботи над веб-квестом. Іноді корисно включити на закінчення риторичні запитання, що стимулюють активність учнів продовжити свої досліди в подальшому.


Етапи роботи над веб-квестом:

Початковий етап (командний). На цьому етапі учні знайомляться з основними поняттями з обраної теми, матеріалами аналогічних проектів. Розподіляються ролі в команді: по 1-4 людини на 1 роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити роботі з комп'ютерними програмами.

Рольовий етап. Цей етап представляє собою індивідуальну роботу в команді на загальний результат. Учасники одночасно, відповідно до обраних ролей, виконують завдання. В процесі роботи над веб-квестом відбувається взаємне навчання членів команди умінь роботи з комп'ютерними програмами та Інтернет. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення спільної мети.

Завдання. Цей етап, по-перше, включає в себе пошук інформації по конкретній темі та розробка структури звіту (у вигляді веб-сайту, веб-сторінки, презентації, буклету тощо). По-друге, це створення матеріалів та доопрацювання матеріалів для звіту.

Заключний етап. Команда працює спільно, під керівництвом вчителя, відчуває свою відповідальність за результати дослідження. За результатами дослідження проблеми формулюються висновки та пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де оцінюються розуміння завдання, достовірність використовуваної інформації, її ставлення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми, індивідуальність, професіоналізм подання. В оцінці результатів беруть участь як вчитель, так і учні шляхом обговорення або інтерактивного голосування. Досвід показує, що найсуворішими суддями робіт є самі учні. Тут важливо в заключному етапі, коли робиться публічне представлення виконаних робіт, організувати конструктивне обговорення. Відкрите оцінювання власної роботи і роботи колег дозволяє вчитися бути коректними у висловлюванні зауважень, визначати найцікавіші знахідки у виконаних завданнях, формулювати власні критерії оцінювання.

Ключовим розділом будь-кого веб-квесту являється детальна шкала критеріїв оцінки, спираючись на яку, учасники проекту оцінюють самих себе, товаришів по команді. Цими ж критеріями користується і учитель. Веб-квест є комплексним завданням, тому оцінка його виконання повинна ґрунтуватися на декількох критеріях, орієнтованих на тип проблемного завдання і форму представлення результату.

Ключовим розділом будь-кого веб-квесту являється детальна шкала критеріїв оцінки, спираючись на яку, учасники проекту оцінюють самих себе, товаришів по команді. Цими ж критеріями користується і учитель. Веб-квест є комплексним завданням, тому оцінка його виконання повинна ґрунтуватися на декількох критеріях, орієнтованих на тип проблемного завдання і форму представлення результату.

Критерії оцінки робіт учнів
           
Середній      
Достатній     
Високий
Розуміння  завдання
Включені матеріали, що не мають безпосереднього відношення до теми; використовується одне джерело, зібрана інформація не аналізується і не оцінюється           
Включаються як матеріали, що мають безпосереднє відношення до теми, так і матеріали, що не мають відношення до неї; використовується обмежена кількість джерел          
Робота демонструє точне розуміння завдання

 Виконання завдання       
Випадкова підбірка матеріалів; інформація неточна або не має відношення до теми; неповні відповіді на питання; не робляться спроби оцінити або проаналізувати інформацію  
Не уся інформація узята з достовірних джерел; частина інформації неточна або не має прямого відношення до теми        
Оцінюються роботи різних періодів; висновки аргументовані; усі матеріали мають безпосереднє відношення до теми; джерела цитуються правильно; використовується інформація з достовірних джерел
 Результат роботи  
Матеріал логічно не побудований і поданий зовні непривабливо; не дається чіткої відповіді на поставлені завдання  
Точність і структурованість інформації; привабливе оформлення роботи. Недостатньо виражена власна позиція і оцінка інформації. Робота схожа на інші учнівські роботи           
Чітке і логічне представлення інформації; уся інформації має безпосереднє відношення до теми, точна, добре структурована і відредагована. Демонструється критичний аналіз і оцінка матеріалу, визначеність позиції
Творчий підхід       
Студент просто копіює інформацію із запропонованих джерел; немає критичного погляду на проблему; робота мало пов'язана з темою веб-квеста       
Демонструється одна точка зору на проблему; проводяться порівняння, але не робляться виведень 
Представлені різні підходи до вирішення проблеми. Робота відрізняється яскравою індивідуальністю і виражає точку зору мікрогрупи

Окремо можна вивести критерії щодо оформлення роботи (звіту), а саме якщо

матеріал оформлений у вигляді: буклету (критерій оцінки до 20 балів), презентації (критерій оцінки до 40 балів), веб-сторінки (критерій оцінки до 65 балів). Оцінюється: письменність оформлення, дизайн (поєднання фону, шрифтів і так далі), навігація (можливість орієнтуватися в матеріалі), наявність ефектів (анімація, мультимедіа), об'єм.

Реальне розміщення веб-квестів у мережі дозволяє значно підвищити мотивацію учнів на досягнення найкращих навчальних результатів.


Немає коментарів:

Дописати коментар